Overstappen op een ander administratiekantoor

Zaken waar u op moet letten en wat u moet doen

​Het is mogelijk dat uw organisatie besluit om over te stappen op een ander administratiekantoor. Voor een correcte pensioenaangifte via de Uniforme Pensioen Aangifte (UPA) is het van groot belang dat u op een aantal zaken let.  

Voordat u overstapt:  

1. Vraag bij het nieuwe administratiekantoor welk salarispakket het kantoor gebruikt. 

2. Controleer of dat salarispakket geschikt is voor UPA-aanlevering met behulp van het overzicht van salarispakketten

3. Stap alleen over op een administratiekantoor dat voor uw organisatie pensioenaangifte kan doen via de UPA met een salarispakket dat daarvoor geschikt is.  

Besef: 

• dat bevindingen uit de UPA-bestanden uit de tijdvakken van uw vorige administratiekantoor niet altijd door uw nieuwe administratiekantoor opgelost kunnen worden

• dat dit afhankelijk is van het salarispakket dat gebruikt wordt door uw vorige en uw nieuwe administratiekantoor

• dat u hierover afstemming moet zoeken met uw vorige en nieuwe administratiekantoor 

Als u besluit over te stappen: 

Wijzig de machtiging van het administratiekantoor op MijnOrganisatie: 

- u trekt de machtiging van uw vorige administratiekantoor in 

- u machtigt uw nieuwe administratiekantoor om de pensioenaangifte te verzorgen

Voor het wijzigen van uw administratiekantoor logt u in op MijnOrganisatie; u gaat via 'Profiel' naar 'Organisatie'. Onder 'Administratiekantoor' klikt u op de link ‘Administratiekantoor wijzigen of intrekken' (als er nog geen administratiekantoor is gemachtigd, klikt u op ‘Machtigen administratiekantoor’). Let op: alleen de beheerder met profielrechten kan de machtiging en/of intrekking regelen. 

Inloggen op MijnOrganisatie 

Na de overstap: 

1. Geef aan PFZW de naam van uw softwareleverancier en het salarispakket door via upa@pfzw.nl

2. Wijs uw nieuwe administratiekantoor erop dat er wellicht een nieuw UPA-account nodig is. Uw administratiekantoor kan dit checken op pfzw.nl/akupa

3. Zorg er ten alle tijde voor dat de nummers Inkomstenverhouding (IKV-nummers) van de medewerkers gelijk blijven in de nieuwe salarisadministratie (conform loonaangifte). Geef de IKV-nummers zelf door aan het nieuwe administratiekantoor of laat het nieuwe administratiekantoor de IKV-nummers opvragen bij uw vorige administratiekantoor. 

​​​​Vragen over de UPA?

Kijk eerst op pfzw.nl/upavragen​. Staat uw vraag er niet bij? Zoek dan in de UPA- handleiding.

Meer informatie 

In het Draaiboek voor organisaties en administratiekantoren (PDF) vindt u uitgebreide informatie in hoofdstuk 5.9: “Overstappen naar een ander AK”.​

​​