Wat doet u?
U onderzoekt of de opgebouwde pensioenen van uw medewerkers kunnen worden meegenomen naar PFZW. U kunt hiervoor contact opnemen met onze werkgeversdesk of met uw accountmanager.
Of u kiest voor een collectieve waardeoverdracht hangt af van een aantal belangen die u tegen elkaar kunt afwegen. Bijvoorbeeld:
- Het belang van uw medewerkers
Als één partij de opgebouwde pensioenen en de nog op te bouwen pensioenen uitvoert, is dat wel zo overzichtelijk voor uw medewerkers. Mogelijk zijn er op voorhand al aanwijzingen dat de collectieve waardeoverdracht tot een beter pensioenresultaat voor uw medewerkers kan leiden. En heeft de overgang gevolgen voor het nabestaandenpensioen van uw medewerkers? - De voorwaarden waaronder de oude pensioenuitvoerder meewerkt
Bij een collectieve waardeoverdracht is de medewerking van de oude pensioenuitvoerder, een pensioenfonds of een verzekeraar, noodzakelijk. Het kan zijn dat de oude pensioenuitvoerder kosten in rekening brengt. De kosten voor de collectieve waardeoverdracht komen voor uw rekening. - Onze kosten voor een collectieve waardeoverdracht
PFZW brengt de volgende kosten bij u als werkgever in rekening:
- Opslag beleggingskosten: 0,25% te berekenen over de koopsom. De oopsom is het bedrag dat nodig is om bij PFZW de pensioenen in te kopen.
- Administratiekosten: € 100 per medewerker, die akkoord is gegaan met de collectieve waardeoverdracht.
- Bijbetaling
Bij de overdracht van de pensioenen naar PFZW bestaat de mogelijkheid dat u, als werkgever, moet bijbetalen. Dat is het geval als de waarde van het pensioen dat u bij PFZW inkoopt (de koopsom) hoger is dan het bedrag dat de oude pensioenuitvoerder meegeeft (overdrachtswaarde*) . Een verschil tussen de koopsom en de overdrachtswaarde kan het gevolg zijn van een verschil in dekkingsgraad (PFZW-dekkingsgraad is hoger). Of de grondslagen, waarmee het pensioen wordt berekend, zijn verschillend (PFZW-grondslagen zijn hoger). Een verschil moet de werkgever aanvullen. Is het omgekeerde het geval, de overdrachtswaarde is hoger dan de inkoopwaarde. Dan krijgen uw medewerkers daar extra pensioen voor terug. - Andere, onvoorziene kosten.
Is uw vorige pensioenuitvoerder een pensioenverzekeraar? Dan kunt u door middel van een accountantsverklaring aantonen dat de gegevens die de pensioenverzekeraar aan ons verstrekt juist zijn. Later in het proces moet uw accountant ook nog verklaren dat de lijst met deelnemers die akkoord zijn volledig en juist is. De kosten voor deze accountantscontrole en - verklaring komen voor uw rekening.
* Dit speelt alleen als de oude pensioenregeling een uitkeringsovereenkomst is (pensioenregeling met een vastgestelde uitkering). Bij een premieovereenkomst (pensioenregeling met een vastgestelde premie) is van een bijbetaling geen sprake.
Wat doen wij?
Wij verstrekken de informatie die u nodig heeft om een goede afweging te kunnen maken over een collectieve waardeoverdracht.