Terugblik: Leren van Burgers' Zoo

Op dindsdag 24 mei 2022 ging een groot aantal beslissers en bestuurders uit de sector zorg en welzijn samen met ons op 'familiebezoek' bij Burgers' Zoo. Doel van de middag: ontdekken waar de kracht zit van bedrijven die generaties lang door één familie worden gerund. En welke eigenschappen van het familiebedrijf van pas komen in zorg en welzijn. 

Verbondenheid en lange termijn

Burgers Zoo'-directeur Alex van Hooff bladerde door het familie-album en vertelde over de sterke verbondenheid van het bedrijf met de omgeving en de medewerkers, al vier generaties lang. Alle speciale kenmerken van familiebedrijven passeerden de revue: de focus op lange termijn, de loyaliteit van medewerkers en vrijwilligers, de natuurlijke opvolging en het behoud van het unieke DNA van de organisatie. 

"Je hoeft niet alles zelf te kunnen"

“We zien bij de chimpansees dat je als leider niet alles zelf hoeft te kunnen, als je maar begrijpt wat de vaardigheden en expertises zijn in jouw familie of organisatie. En maak daar ook gebruik van. Dat is ook een sterk kenmerk van een familiebedrijf", zei gedragsbioloog Patrick van Veen. In een boeiende masterclass gaf hij zijn visie op oergedrag en de overeenkomsten tussen sociaal gedrag van apen en mensen in (familie)bedrijven.

Opdracht in de dierentuin
Patrick daagde de aanwezigen uit om tijdens de rondleiding door het dierenpark het familiegedrag van de dieren te observeren. En wat vond Patrick van uw bevindingen? Klik hieronder om zijn feedback te bekijken.

Wees zichtbaar

Alex van Hooff, Roxana Asmus, algemeen directeur van zorg-familiebedrijf Incluzio en Joanne Kellermann, bestuursvoorzitter van PFZW, besloten de middag met een interactief gesprek over wat er is geleerd van familiebedrijven en gedrag. Een hoe wij dit kunnen toepassen binnen zorg en welzijn. Eén van de belangrijkste 'learnings': wees zichtbaar voor je medewerkers! Ga de werkvloer op. "Zorg dat je regelmatig aanwezig bent op je lokaties en steek de handen uit de mouwen als de situatie daarom vraagt", aldus Roxana Asmus.

Reacties van de deelnemers

  • "Ik heb nieuwe inzichten verworven over het inzetten van mijn medewerkers."
  • "De enthousiaste en toegewijde sprekers hebben mij enorm geïnspireerd."
  • "Ik heb geleerd dat ik eerst het gedrag van een ander moet begrijpen, voordat ik kan starten met beïnvloeden."
  • "Ik ga nu met een andere bril naar mijn eigen organisatie kijken."
  • "Ik heb inspiratie gekregen over sociale structuren."
  • "Ik ben aan het denken gezet over de focus op lange versus korte termijn en - dankzij de masterclass en rondleiding - over onze gelijkenis met dieren."
  • "Food for thought."
  • "De herkenbare én onherkenbare thema's maken het interessant."

Sfeerimpressie