Stap 1: Controleer of uw salarispakket geschikt is voor pensioenaangifte

Kijk in het overzicht van softwareleveranciers (pdf) in de kolom Gevalideerd, of het salarispakket geschikt is voor aanleveren van pensioengegevens. Dit wordt aangegeven met ‘ja’ of ‘nee’.

  • Toont kolom Gevalideerd 'ja'?
    Ga naar stap 2. 
  • Toont kolom Gevalideerd 'nee'?
    Dan kan het salarispakket geen pensioenaangiftes aanleveren. Neem contact op met de werkgeversdesk.
Stap 2: Controleer of u een UPA-account nodig heeft

Kijk in de laatste kolom van het overzicht om te zien of u voor het nieuwe salarispakket een UPA-account nodig heeft. Dit wordt aangegeven met ‘ja’ of ‘nee'.

U heeft een UPA-account nodig

  • Geef aan PFZW door welk salarispakket u gaat gebruiken en dat u daarvoor een UPA-account nodig heeft. Stuur een e-mail naar upa@pfzw.nl.
  • Log in op MijnOrganisatie en klik vervolgens op ‘Profiel’ om een UPA-account aan te maken.
  • Ga naar stap 3.

U heeft geen UPA-account nodig

  • Ga naar stap 3.

Let op: stapt u per 1 januari 2020 over naar een ander salarispakket, dan kunt u pas vanaf dat moment een UPA-account aanmaken. 

Stap 3: Behoud nummer inkomstenverhouding (IKV-nummer)

Bij het overstappen naar een ander salarispakket is het belangrijk dat het IKV-nummer van de medewerkers in het nieuwe salarispakket gelijk is aan het IKV-nummer in het oude salarispakket.

Stap 4: Behoud datum aanvang arbeidsverhouding van de inkomstenverhoudingen

Als u overstapt naar een ander salarispakket, wijzig dan niet de datum waarop een medewerker in dienst is gekomen. 

Stap 5. Vul het juiste organisatienummer in bij ‘leveranciersnummer’

Voert u als administratiekantoor de pensioenadministratie van een organisatie?
Vul dan u bij ‘nummer leverancier’ het organisatienummer van uw administratiekantoor in. U vindt het organisatienummer op MijnOrganisatie bij ‘Gegevens administratiekantoor’.

Levert u als werkgever zelf de pensioenaangiftes aan?
Vul dan bij ‘nummer leverancier’ uw eigen organisatienummer in. U vindt het organisatienummer op MijnOrganisatie bij ‘Profiel’ en ‘Organisatie’.

Stap 6: Vul het juiste organisatienummer in bij ‘relatienummer aansluiting’

Bij ‘relatienummer aansluiting’ vult u het organisatienummer in van de organisatie. In geval van een administratiekantoor: gebruik het organisatienummer van de organisatie waarvoor u de pensioenaangiftes doet.

Het is belangrijk dat u het organisatienummer invult dat hoort bij het loonheffingennummer. Controleer voor de zekerheid of de combinatie van relatienummer en loonheffingennummer klopt. 

Let op: houdt u geen rekening met onderstaande punten, dan heeft dat deze gevolgen:

  • een onjuiste factuur
  • dubbele registraties van uw medewerkers
  • een onjuist pensioenoverzicht voor uw medewerkers
  • een verkeerde berekening van de pensioenen